Panduan Sumber Ilmu Hadith (siri 2) | Oleh : Ust. Zaharuddin Abd Rahman Universiti al-Yarmouk, Jordan



Panduan Sumber Ilmu Hadith (siri 2)
Oleh : Ust. Zaharuddin Abd Rahman
Universiti al-Yarmouk, Jordan
zaharuddin@yahoo.com

 Setelah kita mengetahui kitab yang membicarakan ‘ilal hadith, maka adalah terlebih baik untuk kita sedari bahawa ilmu dalam mengkelaskan hadith kepada taraf  Dhoif, Hasan atau Shohih sangat berkait rapat dengan ilmu tersukar dalam bidang hadith dan juga yang terpenting iaitu ilmu Rijal atau ilmu mengenal perawi-perawi hadith. Ia juga dikenali sebagai ilmu al-Jarh wa at-ta’dil.

 Sebelum mengemukakan kitab2 utama dalam bidang ini, elok bagi pembaca meneliti istilah yang digunakan dalam menghukum seseorang perawi. Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘asqolani  telah membahagikan martabat perawi kepada 12 martabat, iaitu sebagai berikut :

 1) Para Sahabat, istilah sahabat menurut pemakaian ahli hadith adalah “Setiap Muslim yang bertemu Nabi SAW selepas kenabiannya dalam keadaan ia hidup dan ia mati dalam keimanan” ( Nuzhat al-Nazr, Ibn Hajar, ms 114, Takrif ini adalah yang tershohih dibina atas takrif dari Imam al-Bukhari, Imam Ahmad dll, Lihat Al-Isobah 1/11) . Takrif ini merangkumi syarat :

a.        Muslim
 b.       Bertemu dengan Nabi SAW secara hidup.
 c.        Berlaku pertemuan dgn Nabi setelah Baginda menjadi Nabi.
 d.       Mati dalam keadaan Islam. Mereka yang murtad tidak dikira.

Syarat ini terpakai kepada lelaki, wanita, kanak2 dan orang tua. Mereka berada di tahap yang tertinggi dalam martabat perawi, Ijma’ ulama’ mengakui akan adil mereka. Al-Khatib al-Baghdadi di dalam kitabnya ‘al-Kifayah fi ‘ilmi ar-Ruat’ menyatakan : “Adilnya para sahabat thabit serta diketahui dengan ta’dil dari Allah dan khabaran Allah tentang ke’adil’an mereka sebgmn firman Allah dlm surah Al-Imran ayat 110, Surah al-Baqarah, ayat 143, Surah al-Fath ayat 18, Surah At-Tawbah ayat 100, Surah al-Anfal ayat 64.” Semua ini membawa hukum qa’tie tentang adilnya mereka.”

Antara kitab yang termasyhur menyebut tentang para sahabat adalah :

1.        al-Isti’ab fi ma’rifat al-ashab, al-Hafiz Ibn Abd Barr al-Qurtubi (463 H). Ia disusun menurut huruf mu’jam.
 2.        Usdu al-Ghabat fi Makrifat al-Sahobat, Imam Ibn Athir (630 H), Mengumpulkan 7554 biografi sahabat. Disusun menurut huruf mu’jam. Bgmn disebutkan bahawa ada yang terdpt di dalam kitabnya bukan dari kalangan sahabat.
 3.        Al-Isobah fi Tamyiz al-Sahobah, Al-Hafiz al-Imam Ibn Hajar al-‘asqolani (852 H). Disusun menurut huruf mu’jam. Jumlah sahabat di dalam kitabnya mencecah 12,304 orang beserta biografi. Bgmnpun juga terdpt yang bukan sahabat.

Jumlah Sahabat:
1.        Imam as-Syafie menyebut jumlah muslimin ketika kewafatan Nabi seramai 60,000 orang. ( Lihat Ikhtisor ‘Ulum al-Hadith)
 2.        Abu Zur’ah al-Razi menyebut : “Jumlah yang berada di Haji Wida’ adalah seramai 40,000 orang, dan yang bersama Nabi semasa perang Tabuk seramai 70,000” ( Ikhtisor ‘Ulum al-Hadith Ibn Kathir, (dgn syarah al-Baith al-Hathith- Syeikh Ahmad Syakir) ms 175, cet Dar al-Muayyid.)

 Apapun, jumlah sahabat yang meriwayat hadith adalah terhad, Menurut al-Hafiz al-Hakim (sohib al-Mustadrak) iaitu sekitar 4000 orang shj, bgmnpun al-Hafiz az-Zahabi menyatakan hanya lebih kurang 1500 orang dan tidak lebih dari 2000 orang.(Fath al-Mughis, al-Hafiz al-Iraqi, 3/124, cet ‘alam al-Kutub)

 Perbincangan berkenaan jumlah ini dipendekkan dengan pandang yang dianggap palling tepat iaitu:
 a.        Senarai perawi dr kalangan sahabat yang disusun oleh al-Imam Ibn Jauzi hanya mencecah 1858 orang. Bgmnpun di antara mereka ada yg tidak sah sbg perawi.
 b.       Di dalam Musnad Ahmad hanya terdpt lebih kurang 1565 orang rawi shj dari kalangan sahabat.
 Justeru yang paling hampir dgn kebenaran adalah yang disebut oleh al-Hafiz az-Zahabi, demikian menurut Prof. Dr Akram Dhia al-Umari dlm tahqiq kitab Baqi Muhlid al-Qurtubi, ms 151.

Sahabat yang terbanyak meriwayat hadith seperti berikut (Lihat al-Baith al-Hatith ms 85):

1.        Abu Hurairah ra : 5374 hadith.
 2.        Abdullah Bin Umar (Ibn Umar ra) : 2630 hadith.
 3.        Anas Bin Malik ra :2286 hadith.
 4.        A’isyah Umm al-Mukminin ra : 2210 hadith.
 5.        Abdullah Ibn ‘Abbas (Ibn ‘Abbas) ra : 1660 hadith.
 6.        Jabir Bin Abdullah ra : 1540 hadith.
 7.        Abu Sa’id al-Khudri ra : 1170 hadith.

 2) Pujian dengan menggunakan ayat penguat seperti : awthaqu an-Naas, atau dengan perulangan secara lafaz spt : ‘Thiqah Thiqah’ , atau perulangan secara ma’na spt : ‘thiqah hafidz’
  3)  Kata pujian dengan sesuatu sifat tanpa perulangan spt : Thiqah, Mutqin, Thabat atau ‘Adil.
  4) Disebut dengan kata  spt : suduq, La baksa bih, Laisa bihi baksun ( MARTABAT INI KURANG SEDIKIT DARI TIGA MARTABAT DI ATAS).
  5) Disebut dengan kata spt : Suduq saiyi al-Hifdz, Suduq yuhim atau lahu awham, atau taghayyar biakharatin (biaahiratin) atau suduq yukhtik, begitu juga sesiap yang dituduh dengan apa jua bid’ah spt Syiah, Qadariyah, Jahmiyyah dll.
  6) Iaitu sesiapa yang tidak meriwayat hadith kecuali sedikit, seta tidak thabit  pd riwayatnya, maka disebut dgn : Maqbul atau layyin al-hadith.
  7) Diriwayat darinya lebih dari seorang tetapi ia tidak dipercayai atau tidak disebut apa2 tentangnya dari perawi yang mengambil darinya, maka tidak diketahui hal sebenarnya. Ia disebut dgn lafadz : Mastur, Majhul al-Hal.
  8) Mrk yang tidak mendapat kepercayaan dari ahli hadith serta terdpt yang mengatakannya sbg dhoif wp tidak diperincikan. Mrk ini disebut dgn lafadz ‘Dhoif.
  9) Sesiapa yang hanya diriwayatkan darinya oleh seorg shj serta tidak dipercayai. Maka disebut Majhul.
  10) Sesiapa yang langsung tidak dipercayai, di dhoif kan dgn penjelasan. Mrk disebut Matruk, Matruk al-Hadith, Wahi al-Hadith atau saqit.
 11) Mrk yang ditohmah dgn pembohongan. Iaitu al-kizb.
 12) Mrk yang digelar pembohong (al-kizb) atau pereka hadith (al-wad’)

Begitulah 12 maratib perawi hadith menurut Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘asqolani dalam kitabnya Taqrib al-Tahzib iaitu di bhg muqaddimah.

Menurut Al-‘Allamah al-Muhaddith al-Syeikh Ahmad Muhd Syakir, kumpulan 1-3 adalah shohih di peringkat tertinggi (bidzatihi), martabat di nombor 4 adalah shohih peringkat kedua (hasan lidzatihi).

Bgmnpun setelah ditahqiqkan pandangan tersebut maka secara ringkasnya. Martabat 1-6 berada di peringkat ta’dil. Manakala bermula dari 7 ia adalah peringkat ‘jarh’( Dr. Walid Hasan al-‘Aani, Manhaj ad-Dirasat al-Asanid wa al-Hukm ‘alaiha, cet Dar an-Nafais, ms 37).

Manakala seseorang perawi tidak akan di ‘ta’dil’ kan kecuali memunyai 2 perkara :

1. Beragama daan amanah, iaitu seorg Muslim, baligh, beraqal, serta terpelihara dari sebab2 fasiq dan mencalar maruah.

2. Dhobid daan itqan, iaitu meriwayat hadith sbgmn yang didengarinya : dhobid terbahagai 2 iaitu dhobid sodr (hafalan) atau dhobid kitab (dgn tulisan). ( Dr Hammam Said, Tamhid fi ‘ulum al-hadith, ms 152)

Bagi men’jarh’ seseorang rawi maka disyaratkan setelah menyatakan ia sbg matruk contohnya, DISYARATKAN DISUSULI PENJELASAN SEPERTI SELALU LUPA dll.

Kitab-kitab utama yang mengandungi maklumat jarh dan ta’dil para perawi hadith adalah seperti berikut :

1.        al-Jarh wa at-ta’dil, al-Imam Abi Hatim al-Razi (w 327 H)
 2.        al-Kamil, Al-Hafiz Ibn ‘Adi (w ….)
 3.        Tahzib al-Kamal fi asma’ ar-Rijal, al-Imam al-Mizzi (w 742 H)
 Sebuah kitab khusus pada perawi2 kitab yang enam.
 4.        Tarikh Baghdad, al-Hafiz Ahmad Bin Ali al-Khatib.
 5.        Mizan al-I’tidal, Al-Imam Al-Hafiz Shamsuddin az-Zahabi (w 748 H). Menggabungkan pendpt2 imam sebelumnya serta ditambah dgn pandangannya secara peribadi terhdp seseorg perawi.
 6.        At-Takmil fi ma’rifat at-Thiqat wa dhu’afa’ wa al-Majahil, Al-Hafiz Ibn Kathir (w 774 H) Gabungan antara Mizan al-I’tidal dan Tahzib al-Kamal. Beliau menyertakan juga tambahan2 penting.
 7.        Tahzib al-Tahzib, Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘asqolani (852 H). Beliau meringkaskan Tahzib al-Kamal serta membuat penambahan dan komentar yang penting.
 8.        Taqrib at-Tahzib, Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘asqolani (852 H), ringkasan kitab beilau sendiri.
 9.        Lisan al-Mizan fi naqd al-rijal, Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘asqolani (852 H), tambahan terhdp apa yang dinayatakan dlm kitab Mizan al-I’tidal.

Dan ratusan lagi kitab yang mengandungi maklumt jarh dan ta’dil, bgmnpun demkianlah antara kitab yang utama bagi rujukan para pembaca.

Dengan bantuan kitab2 ini, maka insyaAllah kita akan dapat mengetahui status hukum sesuatu hadith. Iaitu melalui penelitian terhadap para perawi.

Manakala bagi mereka yang agak kurang mempunyai masa untuk membuat penelitian tersbeut, bolehlah merujuk kitab2 berikut bagi mengetahui hadith2 mawdu’ dan dhoif. Antara kitab yang menyebut hadith mawdu’ (hadith palsu serta rekaan) yang utama adalah :-

1.        Al-Mawdu’at, Al-Imam al-Hafiz Jamal ad-Din Ibn al-Jawzi (597 H). Menggabungkan hadith2 mawdu’ yang diambil dari kitab al-Kamil, Ibn ‘adi, ad-Dhua’afak oleh Ibn Hibban, al-‘Uqaiyli, abu al-Fath al-azdi, juga apa yg terdpt di dalam tafsir Ibn Mardawaih, ketiga 2 Mu’jam at-Tobrani, Ad-Darul Qutni, juga dari karangan Khatib al-Baghdadi, Ibn Nu’aim, Ibn Shahin, Tarikh al-Hakim.

Berkata Al-Hafiz al-Sakhawi:  “Masih tertinggal byk hadith mawdu’ jugaa beliau merupakan orang yang mutasahil (beringan2) dalam menghukum hadith dalam kitab ini. Beliau juga telah membawa hadith2 shohih serta dhoif ke tahap mawdu’”.

Berkata al-Hafiz Ibn Hajar al-‘asqolani : “ Tasahul (sifat meringan2 dlm meletak hukum) ia juga tasahulnya al-Hakim menyebabkan ,menghilangkan manfaat dr kitab mereka berdua”( Muqaddimah al-Maqasid al-Hasanah, Al-Hafiz as-Sakhawi, oleh pentahqiq kitab).

Sehinggakan menurut ahli Hadith, Ibn Jawzi telah meletakkan hadith2 yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim di dalam kitab  Mawdu’aat oleh beliau.

2.        Al-Lalik al-Masnu’ah fi al-ahadith al-Mawdu’ah, Al-Hafiz Jalaluddin al-Suyuti (911 H). Mengandungi banyak kandungan kitab al-Mawdu’at Ibn al-Jawzi serta tambahan2, juga membawakan kandungan dr Tarikh Ibn ‘asakir, Ibn al-Najjar, Musnad Firdaus, al-Dailami, dll. Ia telah berperanan juga sebg pentahqiq tasahul Ibn Jawzi.

3.        Tanzih as-Syari’ah al-Marfu’ah ‘an al-akhbar as-Syani’ah al-Mawdu’ah, Al-Allamah al-Muhaddith Muhd Bin ‘Iraq al-Kanani al-Syafie (963 H). Dianggap sbg kitab yang terlengkap, menggabungkan Ibn Jawzi dan al-Suyuti serta disusun menurut tertib keduanya. Ia juga dianggap sbg khulasah terhdp semua kitab mawdu’at, berserta tahqiq ilmi dan kajian yang lengkap. Dita’liq oleh Al-allamah al-Muhaddith Abdullah bin Muhd al-Ghumari bersama beberapa rakan2nya.

4.        Al-Fawaid al-Majmu’ah, Abu Abdullah Muhd al-Syami al-Solihi (942 H).

5.        Al-Habbat al-sunniat fi al-ahadith al-mawdu’at, al-Muhaddith Ali bin Sultan al-Qari (1014 H).

 6.        Al-Fawaid al-Majmu’ah, Al-Imam al-Qadhi Muhd bin Ali as-Syawkani (1250 H). Bgmnpun terdpt dalamnya hadith2 shohih dan hasan. Beliau dianggap mutasyaddidin dalam hal mawdu’aat. Demikian dimaklumkan oleh Abd al-Hayy al-Laknowiyy.

7.        Al-athar al-Marfu’ah fi al-ahadith al-Mawdu’ah, Abu al-Hasanat Abd al-Hayy al-Laknowiyy al-Hindi (1304 H).

 8.        Dhoif al-Jami’ al-Shogir wa ziadatihi (al-Fath al-Kabir), dan juga Silsilah al-ahadith ad-dhoifah, Al-Allamah al-Muhaddith Muhd Nasiruddin al-Albani. Cetakan al-maktab al-Islami. Mengumpulkan lebih 30 kitab dari pelbagai ulama’ mutaqaddimin dan mutakhirin. Bgmnpun kitab ini dan kitab2 tulisan al-Albani mendapat kritikan hebat dari Al-Syeikh Hasan Saqqaf.

Sebenarnya terdpt byk lagi kitab2 yang ditulis dlm mendedahkan perihal kedhoifan dan mawdu’ hadith, bgmnpun cukuplah sekdr menyebut yang lebih kerap menjadi rujukan ilmiah, iaitu sbgmn yang termaktub di atas.

 Adalah baik juga kiranya disebutnya beberapa buah kitab yang mashyur tetapi sebenarnya mengandungi banyak hadith2 mawdu’ dari sumber israiliyyat. Ianya seperti berikut :

 1.        Kitab2 karangan al-Waqidi, spt Futuh as-Syam serta lainnya.
 2.        Tanwir al-Miqbas, Tafsir Ibn Abbas, diriwayatkan dari sumber yang tidak dipercayai dan pembohong iaitu al-Kalabi dan As-Suddi dan al-Muqatil. Demikian menurut Al-Imam as-Suyuti.
 3.        Qisosul al-Anbiak, al-Tha’labi.
 4.        Nuzhat al-Majalis, al-Sofuri
 5.        Ar-Rawd al-Faiq fi al-Mawaidz wa al-Raqaiq, Al-Harrifisyh. Sbgmn dimaklumkan oleh al-Bairuti. Dan lain2.

 Sebagai akhirnya, disebutkan di sini beberapa kitab2 utama dalam ‘ulum al-Hadith.
 1.        ‘Ulum al-Hadith Muqaddimah Ibn Solah, al-Hafiz Ibn Solah (643 H).
 2.        Al-Ba’ith al-Hathith Syarh Ikhtisor ‘ulum al-Hadith Ibn Kathir, al-Syeikh Ahmad Muhammad Syakir
 3.        Alfiyatul Hadith, Al-Hafiz al-‘iraqi (860 H).
 4.        Al-Iqtirah, Al-Hafiz Ibn Daqiq al-‘aid.
 5.        Al-Muqni’, Ibn Mulaqqin.
 6.        Al-Nukat ‘ala kitab Ibn Solah, Al-Hafiz Ibn Hajar (852 H)
 7.        Al-Tabshiroh wa al-Tazkirah, al-Hafiz al-Iraqi (860 H)
 8.        An-Nasikh wa al-Mansukh fi al-ahadith, Ibn Shahin (385 H).
 9.        An-Nihayah fi gharib al-Hadith wa al-athar, Al-Hafiz Ibn al-Athir (606 H).
 10.     As-Sunnah wa makanatuha fi at-Tasri’ al-Islami, Dr Mustofa as-Siba’ie.
 11.     At-Tamhid fi ‘ulum al-Hadith, Dr. Hammam Said.
 12.     At-Taqyid wa al-Idoh, Al-Hafiz al-Iraqi (860 H)
 13.     Fath al-Bari Syarh Shohih al-Bukhari, Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘asqolani.
 14.     Fath al-Mughis, Al-Hafiz as-Sakhawi (902 H).
 15.     Ikhtilaf al-Hadith, Al-Imam As-Syafie (204 H).
 16.     Ma’rifah ‘Ulum al-Hadith, Muhd Bin Abdullah al-Hakim
 17.     Ma’rifat al-Sunan wa al-Athar, al-Imam al-Baihaqi al-Syafie (458 H)
 18.     Musykil al-Hadith wa bayanuh, Ibn Furak (406 H)
 19.     Nasbu al-Rayah, Al-Hafiz al-Zaila’ie (762 H)
 20.     Qawaid al-Tahdith min funun Mustolah al-Hadith, Al-Allamah Jamaluddin al-Qosimi (1332 H)
 21.     Syarh ma’ani al-Athar, al-Imam at-Tohawi al-Hanafi (321 H)
 22.     Syarh Nuhbatul al-Fikr Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘asqolani, Imam Ali Al-Qari (1014 H).
 23.     Syurut al-Aimmah al-Sittah, al-Hafiz Al-Maqdisi.
 24.     Tadrib al-Rawi, Al-Imam As-Suyuti (911 H).
 25.     Talkhis al-Khabir, al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqolani (852 H).
 26.     Tarikh at-Turath al-‘arabi, Fuad Sazkin.
 27.     Tawjih al-Nazr Ila Usul al-Athar, Al-Jazairi ( 1332 H)
 28.     Zad al-Ma’ad, Al-Imam Ibn Al-Qayyim al-Hanbali (751 H).

 Alhamudillah, begitulah serba sedikit maklumat yang dapat didedahkan melalui penulisan ini, semoga ianya dapat memberikan manfaat kepada peminta ilmu2 hadith serta para penuntut ilmu, terutamanya di peringkat permulaan dan

Pengunjung