Ahmad bin Ali bin
Hajar, nu lahir di Mesir namung turunan kulawarga ti Asqalan, Palestina, dugi
ka anjeuna kasohor disebut Ibnu Hajar al-Asqalani. Dina kitabna Bulughul Maram
min Adillatil Ahkam (aya oge nu nyebut min jam’i adillatil Ahkam) (hal. 403-404
numutkeun terbitan Dar Ihya Ulum Beirut, 1992) kantos nyerat hiji hadis ti
sahabat rasul anu katelah disebut Ibnu Mas’ud, namina mah Abdullah bin Ghafil
bin Syamakh. Lahir di Mekah tahun 27 samemeh hijrah atanapi 596 Masehi, pupus
di Madinah tahun 32 H/654 M dina mangsa khakhalifahan Usman bin Affan. Saur
Ibnu Mas’ud
علمنا رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم التشهد في
الحاجة إن الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ
وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا مَنْ يَهْدِه اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ
لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا
اللَّهُ وَوَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ ويقرأ ثلاث أيات
Rasulullah ngawulang tasyahhud (nyaeta tahmid) ka abdi sadaya pikeun hiji kaperluan (dina riwayat Ibnu Majah dina khutbah tikah al-hamdu lillah nahmaduhu wa nasta’inuhu wa nastagfiruhu wa na’udzu billahi min syururi anfusina wa min sayyiati a’malina, may yahdillah fala mudhilla lah wa mayyudlil fala hadiya lah…Salajengna mantena ngaos tilu ayat
رواه أحمد والأربعة – بلوغ المرام ص 403 – 404
ieu hadis teh diriwayatkeun ku lima urang mukharrij (nu nyatet hadis), nyaeta Ahmad sareng al-Arba’ah, imam anu opat, nyaeta at-tirmidzi, an-Nasai, Abu Daud, jeung Ibnu Majah). Namung seringna mah matena nganggo istilah rawahul Khamsah (diriwayatkeun ku imam nu lima). Sabadana sim kuring di ajar nalungtik ieu hadis, saperti nu diuningakeun ku Ibnu Hajar, tetela yen redaksi atanapi kalimah-kalimah tahmid nu diterangkeun ku Ibnu Mas’ud teh teu sami alias beda-beda. Saperti
Dina riwayat Ahmad, ngalangkungan dua thariq/jalur periwayatan (1) Syu’bah nganggo kalimah
عَلَّمَنَا خُطْبَةَ
الْحَاجَةِ الْحَمْدُ لِلَّهِ نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِاللَّهِ
مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ
يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ ثُمَّ يَقْرَأُ ثَلَاثَ آيَاتٍ
(2)
Sufyan
at-Tsauri nganggo kalimah
أَنَّهُ قَالَ فِي
خُطْبَةِ الْحَاجَةِ إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ
وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا
مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا
اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ ثُمَّ قَرَأَ ثَلَاثَ
آيَاتٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ
Dina riwayat
at-Tirmidzi nganggo kalimah
عَلَّمَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ التَّشَهُّدَ فِي الصَّلَاةِ وَالتَّشَهُّدَ فِي الْحَاجَةِ التَّشَهُّدُ فِي الصَّلَاةِ التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ ... وَالتَّشَهُّدُ فِي الْحَاجَةِ إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَسَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا فَمَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَيَقْرَأُ ثَلَاثَ آيَاتٍ
Dina riwayat An-Nasai nganggo kalimah
عَلَّمَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ التَّشَهُّدَ فِي الصَّلَاةِ وَالتَّشَهُّدَ فِي الْحَاجَةِ قَالَ التَّشَهُّدُ فِي الْحَاجَةِ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَيَقْرَأُ ثَلَاثَ آيَاتٍ
Dina riwayat Abu Daud nganggo kalimah
فِي خُطْبَةِ
الْحَاجَةِ فِي النِّكَاحِ وَغَيْرِهِ و في رواية عَلَّمَنَا رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خُطْبَةَ الْحَاجَةِ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ
نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا مَنْ يَهْدِ
اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
teu aya katerangan wayaqrau tsalatsa ayatin
Dina riwayat Ibnu Majah nganggo kalimah
فَعَلَّمَنَا خُطْبَةَ الصَّلَاةِ
وَخُطْبَةَ الْحَاجَةِ خُطْبَةُ الصَّلَاةِ التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ ... وَخُطْبَةُ الْحَاجَةِ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ
نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا
وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ
يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ
لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ ثُمَّ تَصِلُ
خُطْبَتَكَ بِثَلَاثِ آيَاتٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ
dumusar kana ieu panalungtikan, sim kuring gaduh kacindekan yen dina hadis Ibnu Mas’ud nu diserat dina Bulughul Maram nu tadi diaoskeun tos terjadi tasharruf minal mushannif (perubahan kalimah, redaksi ti Ibnu Hajar)
teras ngeunaan kalimah di akhir hadis
ويقرأ ثلاث أيات